40.000 danskere får en GPS i julegave

En GPS til at sætte i forruden på bilen er for længst blevet hvermandseje. Alene sidste år blev der solgt 390.000 styks til vildfarne danskere. Og trods finanskrisen forventes julehandlen i år at ligge på samme niveau som sidste år.

Danskerne er netop nu ude og købe GPS’er til hinanden i julegave. Ifølge TomToms nordiske PR–chef Niklas Casserstedt er december den måned på året, hvor der langes flest GPS’er over butiksdisken.

Trods finanskrise ventes julehandlen i december at blive næsten lige så intens som sidste år, hvilket vil sige 35–40.000 solgte GPS–enheder:

"Der er stor interesse i befolkningen for at finde vej med GPS navigationssystemer. Inden finanskrisen havde vi nok forventet et lidt højere julesalg. Men at salget kommer til at ligge nogenlunde på niveau med sidste år viser, hvor vigtigt geografisk information er blevet, også i den brede befolkning," siger præsident Michael Israelson fra brancheforeningen Geoforum Danmark.

Og udviklingen vil fortsætte. Michael Israelsons udsagn bakkes nemlig op af analysefirmaet IDC, som vurderer, at salget i Vesteuropa af bærbare navigationssystemer vil vokse fra 12,9 millioner i 2007 til 33,3 millioner i 2012.

Ud over de små smarte GPS–enheder, som sikrer familien Danmark fred i bilen på julerejsen, har mange nye mobiltelefoner i dag indbygget GPS. Det er de såkaldte smart phones mobiltelefoner, der er født med et indbygget GPS–navigationssystem. Ifølge analysevirksomheden Canalys er afsætningen af smart phones mere end fordoblet det seneste år – fra 4,7 millioner solgte smart phones i 3. kvartal 2007 til 10,4 millioner 3. kvartal i år. Tallene dækker hele Europa.

"Geografisk information er i vækst. Forbrugerne kræver GPS’er og mobiltelefoner med GPS–systemer.
I Danmark har vi en strategi om at være en kompetencenation på det område, og vi er godt på vej," siger Michael Israelson.

Geoforum Danmark er en landsdækkende brancheforening, der samler producenter og professionelle brugere af geogra¬fisk information. Ifølge foreningen fremstiller Danmark ikke selv GPS–systemer til forbrugermarkedet. Men en række firmaer herhjemme leverer flyfoto, geodata og software, som er kernen i de digitale navigationssystemer.

Geoforum har netop lanceret en ny strategi, som skal gøre Danmark til en kompetencenation inden for geografisk information. Læs mere på www.geoforum.dk.

FAKTA:
– Antal solgte bærbare navigationsenheder steg på verdensplan med 14 pct. fra 7,7 millioner i 3. kvartal 2007 til 8,8 millioner i 3. kvartal 2008.
– Antal solgte smart phones (mobiltelefoner) med indbygget GPS i Europa steg fra 4,7 millioner til 10,4 millioner enheder i samme periode.

Kilde: Canalys, http://www.canalys.com/pr/2008/r2008111.htm
 

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *