Continental dæk bliver immune over for mårbid


Mårbid punkterer et stigende antal dæk. Continental har taget kampen op og præsenterer nu dæk med AntiBid-teknologi

Undersøgelser fra Continental har vist, at antallet af punkteringer forårsaget af mårbid, er steget voldsomt de seneste måneder. Flere og flere billister rundt omkring i verden møder det triste syn af mindst ét sønderbidt dæk, når de starter deres biler om morgenen.

Hele Danmark hårdt plaget
I Danmark er flere bilister også udsat for punkterede dæk forårsaget af mårbid. De små dyr er tilsyneladende aggressive i beboelsesområder, når de store skove i Danmark, herunder i Dyrehaven på Fyn, Gribskov i Nordsjælland, Rold Skov i Himmerland samt Haderslev Skov i Sønderjylland.

På internationalt plan er der modtaget måralarmer fra Rusland, Australien og de Kanariske øer, og det er ikke mindst de globale tilbagemeldinger, der nu har fået Continental til at sætte deres udviklingsingeniører i gang med AntiBid-projektet.

Fra tændkabler til dæk
Eksperter mener, årsagen til problemet skyldes det stigende antal biler, der er udstyret med elektroniske afskrækkelsessystemer samt anden beskyttelse mod mårbid i bl.a. tændkablerne. Ifølge eksperterne er mårernes opmærksomhed derfor skiftet fra gummibelægning på elektroniske kabler og slanger til gummibelægningen på dæk.

– Tidligere var der ikke nogen måde at beskytte sig mod mårer på, fortæller en af verdens mest erfarne dækingeniører, Dr. Ernst Pansa fra Continental.

– Når først karkassen er gnavet over, er dækket ikke til at redde. Metalelementerne i karkassen ruster, og inden for kort tid er dækket ødelagt, fastslår han.

Dæk med AntiBid teknologi
Continental er nu kommet på en løsning: Dr. Pansa og hans tyske ingeniørkolleger har forstærket dækkets sidevægge med damp-deponeret metal og indlejrede karbon-fibre.

– Ingen mår kan bide sig gennem denne beskyttelse – og fordi overfalden er ekstremt glat, skader det heller ikke deres små tænder, fortæller Dr. Pansa.

Som en ekstra gevinst er den damp-deponerede overflade næsten sort pga. karbon-fibrene, som gør den ekstra beskyttelse næsten usynlig på overfladen af dækket.

– Dæk med AntiBid-teknologi ligner praktisk talt de samme som ubeskyttede modeller. På trods af metalforstærkningen har vores AIBA dæktestcenter ikke fundet nogen stigning i bremselængde sammenlignet med Continentals andre dæk”, fastslår Dr. Pansa.

AntiBid-teknologien blev for nylig indfaset på Continentals produktionsanlæg i Hannover, og de første ABT-dækmodeller i størrelserne 195/65 R 15 og 235/45 R 17 kan nu købes hos forhandlere.

En patentansøgning på idéen er indsendt og forventes godkendt senest om et år, det vil sige omkring 1. april 2015.

Læs mere her


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *