Continental går med i global kampagne for at stoppe trafikulykker

NCAP-kampagnen ”Stop the Crash” vil de næste fire år arbejde for at øge trafiksikkerheden på verdensplan med fokus på lande i bl.a. Asien og Latinamerika, hvor trafikmængden stiger stærkt i disse år.Onsdag den 18. november blev den globale kampagne for trafiksikkerhed, ”Stop the Crash”, skudt i gang på en konference i Brasilien. Kampagnen skal over fire år bidrage til at nedbringe antallet af trafikulykker. Det vil blandt andet ske med demonstrationer og fokus på både eksisterende og nyudviklede teknologier i biler, der kan forebygge uheld. Continental er gået med som partner i kampagnen.

– I Europa er udstyr som elektronisk stabilitetskontrol ESC og automatisk bremsning med AEBS standard udstyr, ligesom det forventes, at der er systemer til at beskytte børn og voksne i bilen. Men der er mange andre steder i verden, hvor bilfabrikanterne kan være med til at løfte trafiksikkerheden. Det er det, ”Stop the Crash” kampagnen sætter fokus på. Med mere end 1,2 mio. trafikdræbte hvert år er det i den grad også et område, der kræver en særlig indsats, siger Georg Nielsen, adm. direktør, Continental Dæk Danmark A/S.

Målet er nul ulykker
Continental, der foruden at udvikle og producere dæk, står bag flere af disse sikkerhedssystemer har selv en langsigtet strategi, ”Vision Zero”, for at bidrage til øget trafiksikkerhed. Først og fremmest handler det om helt at undgå trafikdrab. Dernæst minimere antallet af personskader og ultimativt at bringe antallet af trafikulykker ned på nul.

– Med den strategi og med den viden og de løsninger, vi har, er det helt oplagt at Continental går ind som partner i den globale kampagne ”Stop the Crash” med NCAP, siger Georg Nielsen. Vi kan se, at antallet af trafikdrab, skader og ulykker er faldet markant i de lande, hvor sikkerhedsseler, ESC, AEBS, EBA og dæktryksovervågning i dag er standard. Derfor er det oplagt at få disse systemer bredt ud, især i Asien og Latinamerika, hvor flere og flere i disse år bliver motoriserede.

Dæk er afgørende for sikkerheden
Gennem hele kampagnen vil Continental og andre aktører i ”Stop the Crash” demonstrere i bl.a. Kina, Indien, Malaysia og Mexico, hvordan de sikkerhedssystemer, der allerede produceres i stort antal, øger sikkerheden på vejene. Men også bil- og motorcykeldæk har en stor rolle.

– Her vil der især blive fokuseret på korrekt dæktryk og mønsterdybde, oplyser Georg Nielsen. Husk, at dækket jo er den eneste kontakt mellem køretøj og vejbane. Det er store kræfter, der er i spil på en berøringsflade, der ikke fylder mere end et postkort. I en kritisk situation er dækket afgørende for, om køretøjet når at standse eller holder sig på vejen. Derfor skal vi ud og gøre bilisterne i disse lande opmærksom på, hvor meget dæktryk og dækmønster betyder for sikkerheden.

– Samtidig skal vi påvirke bilproducenterne i Asien og Latinamerika til at tage den nye teknologi til sig. I disse år sker der er stærk udvikling omkring den intelligente bil, og Continental er selv med til at skabe disse fremskridt. Vi kommer hver dag et skridt nærmere vores ”Vision Zero”. Og kampagnen ”Stop the Crash” vil hjælpe os yderligere frem mod en verden uden trafikdræbte, siger Georg Nielsen.

Sikkerhedstests skal udbredes
”Stop the Crash” er et initiativ taget af NCAP (New Car Assentment Programme) – en international paraplyorganisation for ni forbrugerorganisationer, der tester sikkerheden i nye biler, crash tests. Formålet er at udbrede testprogrammer til de dele af verden, hvor mængden af køretøjer stiger stærkt, men hvor der ofte ikke er information om crash tests.

Kampagnen sættes i gang på en global konference om trafiksikkerhed. Konferencen, der holdes i Brasiliens hovedstad, Brasilia, 18.-19. november, er på initiativ af FN. FN har et mål om, at antallet af dræbte i trafikken skal være halveret i 2020. På konferencen skal ministre fra hele verden bl.a. vurdere, hvordan det går med at nå dette mål, og om der er behov for flere tiltag.

Ifølge en WHO-rapport om trafiksikkerhed havde blot 28 lande (med 7 % af verdens befolkning) i 2013 dækkende lovgivning mht. spirituskørsel, fart, brug af styrthjelme, sikkerhedsseler og fastspænding af børn.

Kontakt
• Adm. direktør Georg Nielsen, georg.nielsen@conti.de – Telefon 43 23 04 45
• Marketingkoordinator Else Sunekær, else.sunekaer@conti.de – Telefon 43 23 04 31

Yderligere information
• Pressemeddelelser fra Continental-koncernen: http://www.continental-press.com
• Continental media database: http://www.continental-mediacenter.com
• Continental videoportal: http://videoportal-en.continental-corporation.com
• Dansk website: www.continental-daek.dk
• Kampagnesite: www.stopthecrash.org og #stopthecrash
• Forhandler- og pressedownloads: www.contigalleri.dk

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *