Dyrere at være bilejer i 2012


Danske bilejere kan se frem til stigende udgifter på mellem fire og 12 procent i 2012. Særligt bilens værditab vil kunne mærkes, skriver Motor.

Selv om der endnu er et par dage til nytåret skydes ind, kan mange danske bilejere allerede nu se frem til at skulle pleje økonomiske tømmermænd nytårsdag. 2012 bliver nemlig et dyrt år at være bilejere med stigninger i udgifterne på op mod 12 procent. Det skriver FDMs medlemsmagasin Motor.

Samlet set vurderer vi, at udgifterne til at holde bil stiger med fire til 12 procent. Det er dog særligt bilens værditab, der vil kunne mærkes. Den post har i flere år været nogenlunde konstant, men nu presses brugtvognspriserne fra flere sider. Det betyder, at hvor vi tidligere sagde, at en bil var fire til fem år om at miste halvdelen af sin værdi, tager det i visse tilfælde nu bare tre år, siger FDMs forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen.

Når netop værditabet ser ud til at blive så kraftigt det kommende år, skyldes det bl.a. privates appetit på de helt små billige biler fremfor de mere brugbare familiebiler. Det gør det sværere at opretholde de brugtvognspriser, vi er vant til.
Det er dog især markedet for privatleasing, som er blomstret op, men også de mange såkaldte demobiler, der presser brugtvognspriserne. Begge dele beskattes nemlig lagt mere gunstigt, end det almindelige bilkøbere slipper med.

Stigningen i værditabet bekræfter den udvikling, som vi har advaret bilkøbere og politikere om i over et år. Værditabet har på grund af de høje registreringsafgifter altid været den største post i budgettet for nye biler. Men med leasing- og demobilsbølgen de seneste år er bunden gået ud af markedet for nyere brugte biler. Det har store konsekvenser for de forbrugere, der ikke har købt en demobil, eller fået en meget stor rabat på en ny bil. De står til at indkassere et uforholdsmæssigt stort tab, hvis de sælger bilen i nærmeste fremtid. FDM vil derfor opfordre til, at den bebudede omlægning af bilafgifterne gør op med denne forskelsbehandling af bilkøberne, siger Allan Skytte Christensen.

Præcis hvor dyrt det bliver at være bilejer, kan man få et overblik over i Motors store bilbudget 2012, der også ser nærmere på tre andre væsentlige parametre, når det gælder biløkonomi; finansiering, driftsomkostninger og forsikring.

Motors bilbudget tager udgangspunkt i gennemsnitstal, men på www.FDM.dk/bilbudget har man i en elektronisk udgave mulighed for selv at beregne sit bilbudget.

Læs hele bilbudgettet i FDMs medlemsmagasin Motor der udkommer fredag den 30. december.

Læs mere her


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *