Hvad rimer på snevejr Vinterdæk!

Så kom sneen for alvor til Danmark, og mange bilister har ikke nået at få skiftet til vinterdæk. Men hvad skal man vælge, når turen i den kommende tid går til dækspecialisten for at få skiftet En række tests har givet Continental TS 850 topplaceringer. Faktisk har netop dette dæk været i top gennem de seneste tre års tests.Trods varslet vintervejr med voldsomme snefald over Danmark kom de snedækkede veje bag på mange bilister, der stadig kører på sommerdæk. I de kommende dage må dækcentre og autoværksteder forvente besøg fra mange bilister, der skal have monteret nye vinterdæk til at klare den kommende tid med sne, sjap og slud på vejene.

Men hvad skal man så vælge En af mulighederne er vinterdækket ContiWinterContact TS 850 fra Continental, der for tredje år i træk har opnået topplaceringer i en række dæktests. Igen i år er det således nummer 1 i den store test, som en række europæiske bilklubber, bl.a. tyske ADAC, gennemfører hvert år.

Dette år har de testet 34 vinterdæk i størrelserne 14 og 16 tommer, henholdsvis 165/70 og 205/55. Og konklusionen er klar. I gruppen af 16 tommers dæk, der er den mest solgte størrelse i Europa, er dækket fra Continental en klar vinder.

– Det er meget tilfredsstillende at se vores dæk blive beskrevet som nærmest perfekt at matche de danske krav til et vinterdæk. Netop her i Danmark gælder det om at have et dæk, der er sikkert på både våd vej og til kørsel i sne og is. Og det viser testen, at Continentals dæk lever op til, siger en tilfreds Georg Nielsen, der er adm. direktør i Continental Dæk Danmark A/S.

ContiWinterContact TS 850 fik i 16 tommer klassen max antal stjerner – fem – og opnåede bedste karakter blandt alle på våd vej, i sne og på slidstyrke. I størrelse 14 tommer var der fire stjerner, men også her er dækket det bedste på tør vej og i sne.

Egenskaber på våd vej vejer mest
Georg Nielsen råder bilisterne til at vælge dæk, der passer til de danske forhold. Selvom weekendens store snefald har dækket de danske veje med store mængder sne, er den danske vinter ofte mere våd end hvid. Derfor er dækkenes egenskaber på våd vej ekstremt vigtige.

– Nogle tvivler jo på, om det er nødvendigt at køre på vinterdæk herhjemme, når nu vejene oftere er våde end hvide. Men uanset om der er vådt eller snedækket, er det mest sikkert at køre på vinterdæk om vinteren. Og når der nu findes et vinterdæk, der er stærkt og sikkert både på tør og våd vej og i sne, så er der jo ingen grund til at tage unødige chancer med sikkerheden, siger Georg Nielsen.

ContiWinterContact TS 850 har igen i år også vundet testen i det ansete tyske magasin Auto Zeitung, der har testet 15 vinterdæk i størrelsen 185/65 R 15. Senest har magasinet Auto Bild udråbt det som testvinder blandt 18 dæk. Og som det dæk, der på alle parametre har de bedste køregenskaber.

Bedre gribeevne og kortere bremselængde
Continentals ContiWinterContact TS 850 produceres i omkring 50 forskellige dimensioner til biler med hjul fra 14 til 17 tommer. Sammenlignet med det tidligere ContiWinterContact-dæk giver et nyudviklet slidbanemønster TS 850-dækket en større trædeflade, som på sne forbedrer dækkets gribeevne med 5 %, og på tør vej med 2 %. Samtidigt giver den forøgede trædeflade op til 5 % kortere bremselængde.

Se vide om forskellen på sommerdæk og vinterdæk
Continental i Danmark har fået den tidligere racerkører John Nielsen til at prøvekøre forskellen mellem sommerdæk og vinterdæk på to typiske bilmodeller på det danske marked. Man kan se den markante forskel, der er optaget på FDM Jyllandsringen, på Youtube: https://www.youtube.com/watch v=sqk1xtdUMcw

FAKTA OM VINTERDÆK
Vinterdæk er mærket med M+S og et snefnugsymbol. Et dæk mærket alene med M+S er egnet til kørsel i mudder og sne, men er ikke et decideret vinterdæk. I øvrigt anbefaler Continental at bruge vinterdæk ved temperaturer under 7 grader. Vær opmærksom på, at et vinterdæks egenskaber ændres ved nedslidning. Mønsterdybden bør være minimum 4,0 millimeter for at sikre optimale egenskaber.

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *