Kig efter nye mærker, når der skal vinterdæk på varevognen | Nyt, brændstofbesparende varevognsdæk fra Michelin


Også varevognsdæk er omfattet af EU s nye mærkningsordning, der skal gøre det nemmere at vælge de rigtige dæk ud fra sikkerheds- og miljøhensyn. Allerede denne sæson kan man støde på mærket, når der skal indkøbes vinterdæk.

EU s nye sikkerheds- og miljømærke for dæk bygger på samme idéer som de velkendte energimærkningsordninger for bl.a. hvidevarer, elpærer og biler. Dækkene tildeles således karakterer på en syvpunkters skala, hvor G er lavest, og A er højest. Dels bedømmes rullemodstanden, der har betydning for brændstofforbrug og CO2-udledning, og dels vejgrebet på våde veje, som har betydning for sikkerheden. Derudover angives det udvendigt målte støjniveau i decibel, forklarer Henrik Dybdal, dansk salgschef hos Euromaster, der er EU s største udbyder af dæk og dækservice til varevogne.

Siden den 1. november har alle varevognsdæk, som sælges i EU, ifølge salgschefen skullet være forsynet med mærket dog med undtagelse af dæk, som er fremstillet inden den 1. juli. En stor del af de vinterdæk, der bliver solgt denne sæson, er produceret for en del måneder siden og dermed ikke mærkede; men varevognsbrugerne vil alligevel allerede nu hyppigt støde på det nye mærke i landets dækcentre, vurderer han.

Brændstofbesparelser kan betale dækskift

Hos Michelin, der er markedsleder inden for varevognsdæk, hilser konsulent Tim Wichmann det nye mærke velkommen. Han gør dog opmærksom på, at mærket kun skal ses som et supplement til den personlige rådgivning, varevognsejerne får hos deres dækleverandører. Undersøgelser viser, de væsentligste kriterier ved indkøb af varevognsdæk i prioriteret rækkefølge er levetid, sikkerhed og brændstoføkonomi. Holdbarheden, der optager køberne allermest, er altså ikke omfattet af mærkningen. Bortset fra det er mærket en positiv ting, som er med til at gøre dækmarkedet mere overskueligt for varevognsbrugerne og bidrager til at illustrere sammenhængen mellem pris og kvalitet, siger dækfagmanden.

Nyeste generation i Michelins populære Agilis-serie af varevognsdæk, Agilis+, som netop er blevet lanceret, er blandt de første EU-mærkede Michelin-dæk. Selvom Agilis+ er konkurrencedygtigt prissat, har det fået karakteren C for rullemodstand og B for bremselængde. Det er sikrere end det gamle Agilis-dæk og giver i løbet af levetiden en besparelse på ca. 150 liter diesel i forhold til forgængeren. Det er nok til at tjene hele dækkets nypris hjem. Desuden lever dækket op til de nye 2016-krav med et udvendigt støjniveau på blot 70 dB, fortæller Tim Wichmann, der også oplyser, at Agilis+ allerede nu kan købes, og at dækket desuden fra sommeren 2013 vil blive leveret fabriksmonteret på en række velkendte varevogne.

For at sikre høj slidstyrke, som brugerne lægger så stor vægt på, er valgt en særlig konstruktion med synlig forstærkning af otte zoner på siden. Dermed kan dækket bedre modstå stød, slag og spidse genstande, hvilket fx gør en forskel ved påkørsel af kantsten, tilføjer han.

Derfor skal vinterdækkene på

Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler at skifte til vinterdæk, når temperaturen falder til omkring 8˚ konstant, hvilket typisk sker sidst i oktober eller i starten af november. Ved sne på vejen har sommerdæk mere end dobbelt så lang bremseafstand som vinterdæk, der i det hele taget giver øget sikkerhed i vådt og koldt føre grundet den særlige gummiblanding. Dermed kan man undgå ulykker, som i værste fald koster liv, råder direktør Volker Nitz.

Ud over sikkerheden er fremkommelighed naturligvis også af stor betydning for landets varevognsbrugere. Det er en smule paradoksalt, at en større andel af varevognsbrugerne end de private forbrugere i den kolde tid kører på helårsdæk frem for deciderede vinterdæk. For professionelle brugere, der er afhængige af at kunne komme frem i al slags vejr, kan et driftsstop jo hurtigt koste dyrt i tabt indtjening. Desuden er varevogne grundet deres konstruktion typisk mere sårbare end personbiler i vintervejr. Så ulejligheden med at skifte til vinterdæk kan sagtens betale sig, og det får flere og flere varevognsejere heldigvis øjnene op for, slutter Henrik Dybdal fra Euromaster.

Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 44 servicecentre og ca. 210 ansatte. Nærmeste center anvises på tlf. 87 28 28 28 og på www.euromaster.dk

Michelin er grundlagt i 1889 og i dag verdens førende dækproducent. Virksomheden fremstiller et komplet program af dæk til bl.a. personbiler, varevogne, lastvogne samt entreprenør- og landbrugsmaskiner, der afsættes verden over. I Danmark forhandles Michelins produkter hos de fleste dækcentre. Euromaster og flere andre af de store kæder fører et komplet program. www.michelin.dk

Billedmateriale

Foto 1: EU s nye sikkerheds- og miljømærke for dæk bygger på samme idéer som de velkendte energimærkningsordninger for bl.a. hvidevarer, elpærer og biler. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-VVD1.png

Foto 2: Dels bedømmes rullemodstanden, dels vejgrebet på våde veje. Derudover angives det udvendigt målte støjniveau i decibel, forklarer salgschef Henrik Dybdal fra Euromaster. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-VVD2.jpg

Foto 3: Nyeste generation i Michelins populære Agilis-serie af varevognsdæk, Agilis+, som netop er blevet lanceret, er blandt de første EU-mærkede Michelin-dæk. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-VVD3.jpg

Foto 4: Siden den 1. november har alle varevognsdæk, som sælges i EU, skullet være forsynet med det nye mærke dog med undtagelse af dæk, som er fremstillet inden den 1. juli. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-VVD4.jpg

Billederne kan hentes i højopløselige udgaver fra ovenstående placeringer.

Læs mere her


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *