Nemt at finde en parkeringsplads

Ny service for bilisterne: Bosch lader bilerne finde parkeringspladserne selv. Community-based parking hjælper bilisterne med at navigere direkte hen til en egnet parkeringsplads. Biler giver information om ledige pladser ved kantstenen, som de registrerer, når de kører forbi. Dirk Hoheisel: “Det er besværligt, stressende og tidskrævende at lede efter en parkeringsplads”. Bosch-service forventes at være klar til bilisterne i 2018 eller før.Stuttgart – Enhver køretur ender typisk på en parkeringsplads. Men bilisten skal selvfølgelig finde én først. I byerne udgør biler på jagt efter en parkeringsplads ca. 1/3 af trafikken, og kantstens pladser er særligt eftertragtede. Det kan derfor ikke undre nogen, at 87 % af bilisterne er interesseret i løsninger, der gør det nemmere at finde en parkeringsplads, ifølge online-portalen Statista. Det er besværligt og ofte tidskrævende og stressende at lede efter en ledig parkeringsplads, siger Dirk Hoheisel fra ledelsen hos Robert Bosch GmbH.

Bosch har med community-based parking udviklet en åben serviceplatform for gøre denne situation mindre stressende. Det, der gør denne løsning så speciel, er, at bilen selv registrerer og informerer om ledige parkeringspladser ved kantstenen, som den selv finder. Denne information registreres på et digital parkeringskort og leveres til alle biler, der deltager i denne service – fx via navigationssystemet. Bilisterne kan så navigere direkte hen til en ledig parkeringsplads. Derved reduceres søgningen efter en parkeringsplads markant, og miljøbelastningen i byerne formindskes. Senest i 2018 skal denne service være til rådighed for bilisterne.

En for alle, alle for en: identifikation af parkeringspladser, mens man kører forbi
Med community-based parking gør vi bilerne til sensorer i Internet of Things og byerne smartere, forklarer Hoheisel. Næsten 1/3 af de nye biler er udstyret med en parkerings-assistent-funktion. Bosch tager ultralydssensorerne i disse assistenter og programmerer dem til at registrere parkeringspladser ved kantstenen.

Så kan bilerne identificere kantstens pladser mellem de parkerede biler, når de kører forbi – selv ved hastigheder på over 50 km/t. Informationen sendes til den pågældende bilproducent ved hjælp af et kommunikationsinterface som fx Connectivity Control Unit (CCU) fra Bosch og videresendes anonymiseret til Bosch IoT Cloud (BIC). Ved hjælp af en intelligent proces samler Bosch dataene fra alle biler for at generere et digitalt parkeringskort, der er baseret på et standardbykort, og som leveres til bilproducenterne. Disse kan så dele kortet med alle biler, der er tilsluttet serveren. Bosch forventer, at alle nyindregistrerede biler på markeder som Europa eller Nordamerika vil være tilsluttet på denne måde i 2020.

Autocamper eller kompakt bil – det er størrelsen, det kommer an på
Hemmeligheden bag community-based parking er den måde dataene håndteres på. Bare fordi bilen registrerer og sender besked om en ledig plads ved kantstenen, betyder det ikke, at der automatisk er tale om en parkeringsplads. Det kan lige så godt være en indkørsel, et stoppested eller en parkeringsforbudszone. Bosch anvender data mining-metoder for at identificere ledige pladser ved kantstenen, der helt klart er parkeringspladser. ”Med data mining kan vi hurtigt og nøjagtigt filtrere de nødvendige informationer fra et væld af data, siger Hoheisel. Hvis fx adskillige biler gentagne gange giver besked om en ledig plads ved kantstenen, er det højst sandsynlig ikke en parkeringsplads. På det digitale kort over parkeringspladser vises sådanne pladser som følge deraf ikke som parkeringspladser. Jo flere biler, der deltager i community-based parking, jo mere nøjagtig og omfattende vil Bosch-servicen være. Når et vist antal brugere deltager, vil Bosch også kunne informere om pladsens længde og bredde. Det vil gøre det muligt at lede efter pladser, der passer til en bestemt bil, fx en autocamper eller en kompakt bil.

Serviceplatform åben for alle interesserede bilproducenter
Community-based parking fra Bosch kræver en vis mængde data om pladser ved kantstenen. I samarbejde med det tekniske universitet i München har Bosch derfor udført en undersøgelse. Det centrale spørgsmål var, hvor mange biler der skal køre på vejen og sende informationer om pladser ved kantstenen, for at der kan genereres et digitalt parkeringskort. Resultatet var, at lidt mere end 1 % af alle biler er nok afhængig af vejtype – hovedfærdselsåre, sidevej eller lignende. For at kunne tilbyde denne service i forskellige byer over hele Tyskland ønsker Bosch ideelt set at arbejde med adskillige bilproducenter. Hoheisel siger: “Vi har helt bevidst etableret community-based parking som en åben serviceplatform.” Som følge deraf kan mange bilproducenter deltage samtidig.

###

Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Koncernen har ca. 375.000 ansatte (pr. 31. december 2015) og havde ifølge foreløbige regnskabstal en omsætning i 2015 på mere end 70 milliarder euro. Bosch-koncernen er opdelt i fire forretningsområder: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods og Energy and Building Technology. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og ca. 440 dat-ter- og regionalselskaber i ca. 60 lande. Inkl. salgs- og servicepartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch har 55.800 ansatte inden for forskning og udvikling på omkring 115 lokationer. Bosch-koncernens strategiske mål er at levere innovationer inden for den netværksforbundne livsstil. Bosch forbedrer livskvaliteten verden over med produkter og løsninger, der er innovative, og som vækker begejstring. Kort sagt, Bosch tilbyder teknologi, der er ”Invented for life”.

Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”. Den specielle virksomhedsstruktur i Robert Bosch GmbH sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at fore-tage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejer funktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *