Nye synsregler skal redde 1.200 menneskeliv om året


Mere end tusind færre dødsfald og op til 36.000 færre trafikulykker er ifølge transportkommissær i EU facit, hvis forslaget om fælles synsregler for hele unionen bliver vedtaget.

Fremover kan bilejere med ældre køretøjer se frem til årlige bilsyn, ligesom motorcykel- og knallertejere, i modsætning til tidligere, fremover skal svinge en tur forbi synshallen. Hertil bliver et syn i langt højere grad baseret på objektive målinger frem for subjektive skøn. Det er en del af den pakke som transportkommissær i EU, Siim Kallas, har fremlagt.

Dansk synsvirksomhed bakker op
Der er tale om en omfattende revision af synsreglerne, der betyder væsentligt færre ulykker på de europæiske veje. Selvom de krav som danske synsvirksomheder skal leve op til, allerede er skrappe, så er der ingen tvivl om, at det nye regelsæt vil betyde endnu sikrere køretøjer på de danske veje.

Applus Bilsyn støtter kommissionens ønsker om strengere og hyppigere kontrol af køretøjer i forbindelse med syn. Specielt forslaget om mere anvendelse af udstyr så dele af synet ikke i så høj grad bliver lagt an på skøn som af konkrete målinger, hvilket gerne skulle give en ensartet og høj kvalitet , siger administrerende direktør for Applus Bilsyn, Per V. Rasmussen, og nævner også årlige syn af ældre køretøjer, som det allerede kendes fra eksempelvis Sverige og Storbritannien.

71 procent flere trafikdrab i Danmark end i Sverige
I en rapport udarbejdet af det britiske transportministerium er netop Sverige og Storbritannien helt i top på listen over færrest trafikdødsfald i Europa. Mens Danmark i 2010 havde 48 dødsfald pr. 1 million indbyggere, er tallene for Sverige og Storbritannien henholdsvis 28 og 30 dødsfald pr. 1 million indbyggere.

De tal giver stof til eftertanke. Det er klart at når et land som Danmark, der har så stor fokus på trafiksikkerheden, alligevel har 60 % flere trafikdrab end i Storbritannien og mere end 70 % flere end i vores naboland, Sverige, så er det fornuftigt af EU-kommissionen at skæve til de regler, som de to lande følger. Hyppigere syn giver en højere trafiksikkerhed , slutter Per V. Rasmussen.

Faktaboks: Hvis EU-Kommissionens forslag bliver vedtaget, vil det blandt andet medføre følgende ændringer:

– Årlige bilsyn for køretøjer fra de er seks år gamle (den såkaldte 4-2-1-model)
– Periodisk syn af Motorcykler, knallerter og påhængskøretøjer
– Hvis en person- eller varebil har kørt 160.000 km eller derover ved første syn, skal den herefter underkastes årligt syn
– Flere objektive målinger bl.a. af støddæmpere og bremsevæskens kogepunkt

Forordningen træder i kraft 12 måneder efter vedtagelsen. Dog skal kravene, der bliver fastsat opfyldes indenfor en periode på højst fem år, efter den er trådt i kraft.

Læs mere her


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *