Opladning som ved et trylleslag

Bosch og partnere udvikler ladesystem for at skabe en innovativ infrastruktur for vedvarende energinet.- Under ledelse af Bosch undersøger partnere i projektet BiLawE et induktivt ladesystem, der også kan sende energi tilbage
Elbiler skal som intelligente energilagringsenheder integreres i lysnettet
– Projektet har til formål at sikre høj tilgængelighed af mobil lagring af vedvarende energi

Stuttgart – Hvad en power bank er for mobiltelefoner, kan batterilagringssystemer i elbiler fremover være for lysnettet med vedvarende energi: en ekstern batteripakke. Egentlig ganske praktisk – hvis det ikke var for de irriterende ladekabler. I dag skal bilisterne trodse elementerne for at slutte kablet fra ladestanderen til deres elbiler. Det kan ændre sig: Som projektkoordinator arbejder Bosch sammen med Fraunhofer Society og GreenIng GmbH & Co. KG på forskning i et innovativt koncept for induktiv opladning af biler induktivt – dvs. uden fysisk kontakt – med et magnetisk felt, mens bilen står parkeret ved ladestanderen.

Men denne nye teknologi kan endnu mere: Den bidrager også til at gøre elbilerne væsentligt mere miljøvenlige at køre i og gøre lysnettet mere stabilet. Den energimængde, der opnås fra vedvarende kilder som vind, sol og vand, er genstand for naturlige svingninger. På denne baggrund udvikler konsortiet som et led i det offentligt finansierede forskningsprojekt BiLawE et induktivt ladesystem for at etablere en intelligent infrastruktur for bæredygtig anvendelse af vedvarende energi.

Deres løsning er baseret på batterier til elbiler, der giver mulighed for tovejs opladning: batterierne bruger et kraftigt og intelligent ladesystem til at lagre energi, men de kan også sende denne energi tilbage til lysnettet efter behov. Når kraftig sol og vind giver spidser i energiproduktionen, lagres elektriciteten midlertidigt i bilbatterierne. Når himlen er overskyet, og der er vindstille, sendes energien igen til nettet for at dække strømbehovet. For at løse denne opgave skal elbilerne være forbundet til lysnettet lså ofte og så længe som muligt. Det fungerer kun med en stationær infrastruktur, altså særlige induktive ladestandere, som vi vil slutte til offentlige og lokale net eller isolerede net, der kun forsyner et begrænset område, forklarer Philipp Schumann, der er den fysiker, der leder projektet på Bosch’s forskningscampus i Renningen.

Trådløs opladning, mens man parkerer
Fordelen ved det induktive system er den trådløse opladning. Da bilerne ikke længere skal være tilsluttet manuelt ved hjælp af ladekabler, kan de oftere sluttes til lysnettet. Med til projektet hører også at udvikle et koncept for økonomisk fremstilling af ladesystemkomponenter og en forretningsmodel for forskellige netserviceydelser forbundet med energiudnyttelse. Og da tovejs ladestandere er sluttet til lysnettet, kan de også aflaste og stabilisere lysnettet – selv når bilerne er på farten.

Stærke partnere
Forskningsprojektet BiLawE (fra tysk for bidirektionale, induktive ladesystemer økonomiske i energinettet) modtog 2,4 millioner euro i finansiering fra det tyske ministerium for økonomi og energi som en del af programmet ELEKTRO POWER II og støttes af den førende gruppe Electric Mobility South-West. Partnerne i projektet er ud over projektkoordinator Robert Bosch GmbH Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE, Fraunhofer Institute for Industrial Engineering IAO og GreenIng GmbH & Co. KG. Projektet blev sat i gang i starten af året og vil køre i tre år.

Gruppen Electric Mobility South-West er en af de vigtigste regionale sammenslutninger inden for elektromobilitet. Gruppen har til formål at fremme industrialiseringen af elektromobilitet i Tyskland og at gøre den tyske delstat Baden-Württenberg til en vigtig udbyder af elektromobile løsninger. Inden for de fire innovationsområder køretøj, energi, informations- og kommunikationsteknik (IKT) samt produktion netværksforbindes velanskrevne store, mellemstore og små virksomheder indbyrdes og med forskningsinstitutter på stedet.

Projektpartnere:
Robert Bosch GmbH
Fraunhofer ISE
Fraunhofer IAO
GreenIng GmbH & Co. KG

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *