S


Når bilisterne i den kommende tid skal kæmpe mod vintervejret, er der en række gode råd, man bør følge. Centerleder Kim Gadeberg fra dæk- og autoservicekæden Euromaster giver her sine bud.

Vinteren har hidtil været god ved landets mange bilister, men allerede om få dage ser det ud til, at Kong Vinter for alvor vil gøre sit indtog. Og det vil givetvis give mange bilister problemer i den kommende tid. Undgå de værste problemer ved at lytte til rådene fra Kim Gadeberg, der er centerleder hos dæk- og autoservicekæden Euromaster.

– Både af hensyn til sikkerheden og pengepungen er det en god idé at være på forkant og gå køretøjet efter i sømmene, inden vintervejret sætter ind, siger centerleder Kim Gadeberg.

Bremserne er det første område, som bilisterne ifølge Kim Gadeberg bør sætte fokus på. – Det er en rigtig god idé at få bremserne skilt ad og smurt regelmæssigt, da man på denne måde kan komme en dyr reparation eller udskiftning i forkøbet – for selvom man er opmærksom på larm og skurren, kan det være svært at mærke, om bremseklodserne er slidt ned, lyder det fra centerlederen, der også anbefaler at tjekke håndbremsen regelmæssigt. – Hvis man ikke har styr på sine bremser, er man til fare for sig selv og andre, tilføjer han.

Tjek slitage på vinterdækkene

Dækkene er i sagens natur også væsentlige for sikkerheden i glat føre. – Man bør altid køre med korrekt lufttryk, og så er det på høje tide at få vinterdækkene på, hvis de ikke allerede er monteret. Desuden må dækkene ikke være nedslidte. Herhjemme er mindstekravet til dækmønstrets dybde på 1,6 mm, men vi anbefaler 3 mm eller mere. Det er også en god idé at tjekke, om slitagen er ens på hele dækfladen. Hvis ikke, kan det være tegn på, at styretøjet er slået skævt eller indstillet forkert, siger centerlederen, der i øvrigt påpeger, at hver femte dansker kører på nedslidte dæk.

– Gode dæk med tilstrækkelig mønsterdybde forbedrer din bils sikkerhed og køreegenskaber. Desuden kan man spare rigtig mange penge ved at køre med korrekt lufttryk, da dækkene slides langsommere, samtidig med at benzinøkonomien forbedres, understreger Kim Gadeberg.

Kontrollér kølersystem og batteri

Under motorhjelmen er der flere punkter, man bør kontrollere, når Danmark bliver lagt i kummefryseren. På kølersystemet anbefaler Euromaster først og fremmest, at man tjekker kølervæskestanden. Det gælder især ældre biler, som ikke advarer om lav væskestand.

Desuden er det en god idé at tjekke bilens lys, viskerbladenes kvalitet samt målerstanden på sprinklervæske og motorolie. – I øvrigt bør man også få efterset batteriet, da det oftere strejker i det kolde vejr. I fem graders frost har batteriet mistet halvdelen af sin fulde kapacitet. Desuden kan ir på batteriet også give startproblemer, forklarer Kim Gadeberg, der påpeger, at det kan være svært at se på batteriet, om det er slidt. I dag er de fleste batterier vedligeholdelsesfri, og som tommelfingerregel bør man udskifte batteriet, når det er cirka fem år gammelt.

Tjekliste: Få bilen i topform til vinteren

• Bremserne bør skilles ad og smøres, og håndbremsen justeres.

• Kør på vinterdæk. Tjek lufttrykket, om slitagen er ens, samt om mønsterdybden er mindst 3 mm.

• Tjek kølervæske- og oliestanden, viskerblade samt lys. Skift batteriet, hvis det er nedslidt.

Fakta: Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 43 dæk- og autoservicecentre. Læs mere på www.euromaster.dk. De anførte anbefalinger er generelle. Derfor er det altid en god idé at søge rådgivning hos dit lokale dæk- og autoservicecenter.

Læs mere her


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *