Volvo viser vejen i crashtest


Ny Volvo V40 imponerer som den hidtil sikreste bil i sin klasse i Euro NCAPs 15-årige testhistorie. Også topkarakterer til fire andre biler.

Volvo imponerer voldsomt i tredje kvartals Euro NCAP-test, hvor koncernens nye V40 henter fem stjerner i overbevisende stil. Selv efter den har mødt muren med 64 km/t fremstår svenskeren som noget nær sikkerheden selv, og den hidtil sikreste bil i sin klasse i de 15 år det europæiske testsamarbejde Euro NCAP har crashtestet biler.

Både sidekollisions- og den såkaldte pæletest klarer Volvo V40 til topkarakter (16 point af 16 mulige). Det samme gælder så godt som frontaltesten (15,7 point ud af 16 mulige), mens bilens hovedstøtter ligeledes fik topkarakter.

Volvo V40 er desuden udstyret med en airbag til fodgængere, ligesom kølerhjelmen i tilfælde af påkørsel af fodgænger løfter sig. Begge dele er med til at sikre V40 topkarakter i deltesten fodgængersikkerhed som den første bil efter at Euro NCAP ved årsskiftet skærpede kravene i blandt andet den disciplin.

Volvo V40 er en milepæl i arbejdet med at gøre biler mere sikre. Fra at have haft fokus på fører og passagerer er det nu lykkedes også at øge sikkerheden for omgivelserne i form af både nødbremsesystem og fodgængerairbag. Derudover har Volvo formået at forbedre bilens basale sikkerhedsegenskaber, så eksempelvis sidekollisionsbeskyttelsen er helt unik. Alt i alt viser det, at selv om bilproducenterne allerede er nået langt, er det stadig muligt at forbedre og udvikle sikkerheden i og omkring nye biler, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbejdet bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.

Udover Volvo V40 kan Renault Clio, Kia Ceed, Ford B-Max og Audis nye A3 alle smykke sig med fem stjerner. Nærlæser man de enkelte delresultater, er det imidlertid ikke alle stjerner, der funkler lige meget. Eksempelvis består Kia Ceed kun lige fodgængertesten med 61 procent, hvor kravet siden årsskiftet har været 60 procent. På samme måde har selvsamme Ceed og Renault Clio plads til forbedringer, når det gælder pæletesten, om end resultatet rækker til bestået.

Mens Volvo V40 altså er testens duks, følger Audis nye A3 lige bagefter. Når resultatet for Audi A3 er særlig interessant, skyldes det, at den er bygget på en ny platform, der også kommer til at danne udgangspunkt for flere biler som den kommende Golf VII og Seat Leon.

Resultatet er opmuntrende for både Audi og de øvrige modeller, der skal bygges på samme platform, og som man derfor må formode vil klare sig lige så flot. Resultatet viser også, at sikkerhed der bygges ind fra starten har en usædvanlig positiv effekt på bilernes senere sikkerhedsniveau, siger Søren W. Rasmussen.

Udover de fem biler har Euro NCAP også testet Isuzu D-Max, som opnår fire stjerner. Men da den firehjulstrukne pickup ikke kommer på det danske marked, er den ikke interessant for danske bilkøbere.

Læs mere om den seneste Euro NCAP-test og se videoer af de enkelte bilers test på www.FDM.dk/crashtest

Audi A3: Fem stjerner
Karakteren fem stjerner blev opnået med god margen.
Kabinen forblev stabil under crashtesten. Beskyttelsen af forsædepassagerernes knæ og lårben var god i frontalkollisionstesten, og Audi viste at beskyttelsen er på samme niveau for passagerer af forskellig størrelse og placering. Audi A3 opnåede topkarakter i sidekollisionstesten, mens den noget hårdere pæletest medførte en lidt højere belastning af særligt brystet. Sæderne og hovedstøtterne giver god beskyttelse ved bagendekollisioner.
Beskyttelsen af børn i bilen er god, og airbaggen på forsædet kan slås fra (ekstraudstyr), men informationen herom er ikke tilfredsstillende.
Beskyttelsen af fodgængere er god med hensyn til stødfangerens og motorhjelmens udformning ved sammenstød med børn, mens selve motorhjelmen vurderes at være ret hård for voksne fodgængere.
Den aktive sikkerhed udgøres af ESC og selealarmer på alle sæder, der er standard i Audi A3. En fartbegrænser findes derimod ikke, og det trækker ned.
FDM mener: Audi A3 leverer et flot femstjernet resultat, og viser, at moderne biler kan være yderst sikre uden brug af avancerede hjælpesystemer.

Ford B-Max: Fem stjerner
Karakteren fem stjerner blev opnået med god margen.
Kabinen forblev stabil under frontaltesten, og målingerne viste, at både ben og lår var godt beskyttet, og Ford påviste, at beskyttelsen er på samme høje niveau for fører og passager af forskellig højde. Ford B-Max fik topkarakter for beskyttelsen af forsædepassageren. Også sidekollisionstesten udløste en topkarakter, mens den noget hårdere pæletest medførte en belastning af brystet over middel. Sædernes og hovedstøtternes beskyttelse i tilfælde af bagendekollisioner er god.
B-Max opnåede topkarakter for beskyttelsen af børn på tre år, men begge børnekategorier sidder rigtig godt fastspændt. Airbaggen i højre side kan slås fra, og al information herom var tilfredsstillende.
Stødfangeren giver fremragende beskyttelse af fodgængerne, og der var topkarakter i denne disciplin. Selve kølerhjelmen giver god beskyttelse i tilfælde af en fodgængerkollision for børn, mens beskyttelsen af voksne er mindre god.
Den aktive sikkerhed er på et højt niveau, idet ESC er standard i hele Europa. Der er selealarmer på forsæderne, men en hastighedsbegrænser findes ikke til B-Max.
FDM mener: Ford B-Max er en sikker bil for både fører, passagerer, børn og fodgængere. Det var spændende at se, om de særlige dørkonstruktioner påvirkede sikkerheden negativt, men det er ikke tilfældet.

Kia Ceed: Fem stjerner
Kabinen forblev stabil under frontaltesten, og både ben og lår var godt beskyttet, og Kia påviste, at beskyttelsen er på samme høje niveau for fører og passager af forskellig højde. I sidekollisionstesten opnåede Ceed topkarakter, mens den noget hårdere pæletest gav ret store belastninger af bryst og mave, hvilket trækker ned. Hovedstøtternes beskyttelse i tilfælde af bagendekollisioner er god.
Børnesikkerheden er til topkarakter, og Kia Ceed fremviste god beskyttelse ved alle siddepositioner.
Sikkerheden overfor fodgængere er god ved stødfangeren, mens kanten af kølerhjelmen er ret aggressiv overfor voksne fodgængere, og det havde nær kostet den femte stjerne.
Det aktive sikkerhedsudstyr omfatter ESC som standard på alle biler, samt selealarmer på alle pladser. En fartbegrænser findes, men giver ikke point, da den ikke er standard på alle varianter.
FDM mener: Kia Ceed opnår fem stjerner, men både fodgængerbeskyttelsen og resultatet af pæletesten kan blive bedre.

Renault Clio: Fem stjerner
Kabinen forblev stabil under testen, og beskyttelsen er fin, og Renault kunne sandsynliggøre, at det høje niveau gælder for passagerer af forskellig størrelse og placering. I sidekollisionstesten opnåede Clio maksimumpoint, mens den mere krævende pæle-test udløste en belastning i den højere ende af særligt bryst-regionen. Sæder og hovedstøtter leverede kun en moderat beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en bagende-kollision.
I den dynamiske test af børnesikkerheden opnåede Clio topkarakter for beskyttelsen af barnet på 18 måneder, mens belastningen af det treårige barn i autostol ikke oversteg de kritiske grænseværdier. I sidekollisionsteten var både børn på tre år og dem på 18 måneder fint fastholdt i bilen. Airbaggen i højre side kan frakobles, og al informationen herom er på et flot niveau.
Fodgængersikkerheden var til topkarakter ved stødfangeren og god ved forkanten af kølerhjelmen, mens designet var mere farligt ved visse andre områder.
Renault Clio er udstyret med ESC på alle udgaver, og der er selealarmer ved alle pladser på alle biler. En hastighedsbegrænser er standard, og den lever op til Euro NCAPs regler.
FDM mener: Renault Clio opnår et samlet pænt resultat. Sidekollisionsbeskyttelsen og udformningen af hovedstøtterne er punkter, der kan forbedres, men sikkerhedsudstyret er flot.

Volvo V40: Fem stjerner
Kabinen forblev stabil under testen, og beskyttelsen er meget fin, og Volvo viste, at det høje niveau gælder for passagerer af forskellig størrelse og placering. Både i sidekollisionstesten og i den mere krævende pæletest opnåede Volvo V40 maksimumpoint. Sæder og hovedstøtter leverede fin beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en bagendekollision.
Barnesikkerheden blev testet i to Volvo-autostole, og de leverede en fin sikkerhed til begge børnestørrelser. Airbag i passagersiden kan frakobles af et Volvo-værksted, hvis ikke bilen er bestilt med en kontakt til frakobling. Al informationen herom er på et flot niveau.
Volvo V40 er udstyret med en airbag til fodgængeren, ligesom kølerhjelmen løfter sig i tilfælde af påkørsel af en fodgænger. Volvo fremviste, at dette system virker ved forskellige hastigheder og ved påkørsel af forskellige typer fodgængere. Dermed blev V40 første bil, der fik topkarakter i denne deltest. Selve udformningen af fronten på kølerhjelmen kan dog blive bedre. Volvo V40 fås i øvrigt med et system, der selv bremser bilen ned ved risiko for påkørsel af fodgængere.
Volvo V40 er udstyret med ESC på alle udgaver, og der er selealarmer ved alle pladser på alle biler. En hastighedsbegrænser er standard, og den lever op til Euro NCAPs regler, og Volvo V40 får maksimumpoint i denne deltest.
FDM mener: Volvo V40 er nærmest Volvoernes Volvo med et yderst flot resultat i alle kategorier. V40 er en meget sikker bil.

Læs mere her


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *